نقش مشاوره خانواده در ازدواج موفق با تفاوت سنی چیست؟
نوشته شده توسط : مریم هاشمی

تفاوت سنی در ازدواج چقدر باید باشد

تفاوت سنی در ازدواج اهمیت زیادی دارد ، از مهمترین نکاتی که در داشتن یک ازدواج موفق باید در نظر گرفت فاصله سنی بین زوجین است . در گذشته فاصله سنی زیادی بین زوجین وجود داشت و بخاطر نوع فرهنگ حاکم بر جامعه مشکلی ازین جهت بوجود نمی آمد . از نظر مشاوره خانواده فاصله سنی نامتعارف این روزها عامل تاثیر گذاری در طلاق زوج به حساب می آید . فاصله سنی در ازدواج در تفاوت درک زوجین اثر مستقیم دارد . اگر تفاوت سنی در ازدواج از یک حدی بیشتر باشد زن و مرد بخاطر برداشت متفاوت از یک موضوع دچار اختلاف نظر میشوند . در مشاوره قبل از ازدواج فاصله سنی بین 3تا 5 سال را بهترین فاصله سنی در نظر میگیرند . علت درنظر گرفتن این میزان فاصله سنی بخاطر یکی بودن سطح هیجان دراین بازه سنی است .

بهترین تفاوت سنی در ازدواج

بهترین تفاوت سنی در ازدواج 3 تا 5 سال در نظر گرفته شده است اما قبل از فاصله سنی رشد شخصیت و بلوغ فکری در ازدواج موفق اثر گذار است . علت اینکه این فاصله سنی را بهترین فاصله سنی در ازدواج بیان می کنند این است که در این بازه سنی دختر و پسر دوره رشد مشابهی داشتند . دوره رشد مشابه باعث میشود میزان هیجان و نوع تفریحات ، شرایط تربیتی در جامعه در آن ها یکی باشد . وقتی در یک دوره مشابه رشد کرده باشند بهتر با هم تعامل دارند و احساس رضایت در آن ها بیشتر وجود دارد . از نظر مشاوره ازدواج فاصله  سنی در ازدواج اگر ده سال یا بیشتر باشد زوج بزرگتر امر و نهی می کند و مدام زوج دیگر را کنترل می کند و در این شرایط میزان توافق در زوج خیلی کم است .

تفاوت سنی در ازدواج از نظر روانشناسان

تفاوت سنی در ازدواج از نظر روانشناسان در تصمیم گیری و مشورت اهمیت زیادی دارد . مشاوره ازدواج همیشه تاکید می کند زن از مرد کوچکتر باشد اما اگر زن از مرد بزرگتر باشد این فاصله سنی در ازدواج احتمال بیشتری دارد با شکست روبرو شود . وقتی زن از مرد بزرگتر است این تفاوت سنی در ازدواج از نظر روانشناسان به لحاظ فیزیولوژیک هم اهمیت زیادی دارد .  توانایی فرزند آوری زن در دوره خاصی امکان پذیر است حال اینکه مرد همیشه این توانایی را دارد . وقتی زن بزرگتر است تمایل به فرزند آوری در او بیشتر است اما ممکن است مرد بخاطر فاصله سنی در ازدواج تمایلی به این مسئله نداشته باشد . وقتی زن بزرگتر باشد طراوت و نشاط خود را زودتر از دست می دهد این موارد می تواند زمینه ساز اختلافات زناشویی شود .

 

بهترین تفاوت سنی در ازدواج

بهترین تفاوت سنی در ازدواج موفق

بهترین تفاوت سنی در ازدواج موفق  در کنار توجه به ویژگی های شخصیتی و بلوغ جسمی کاملا موثر است . برای داشتن ازدواج موفق مسئله تفاوت سنی در ازدواج را باید زوجین جدی بگیرند . هر چقدر مقدار علاقه ، درک و احترام در زندگی زناشویی بیشتر باشد احساس رضایت در زندگی مشترک بیشتر میشود . تفاوت سنی در ازدواج از نظر روانشناسان حتی در تربیت کودک هم اثر گذار است . هماهنگی و طرز تفکر مشابهی که در بهترین تفاوت سنی در ازدواج یعنی فاصله سنی 3 تا 5 سال وجود دارد باعث میشود در تربیت فرزند هم اختلافی نداشته باشند . بهترین تفاوت سنی در ازدواج موفق ازین جهت 3 تا 5 سال در نظر گرفته شده است که دختر 3 تا 5 سال زودتر به بلوغ می رسد و این مسئله از جهت جسمی و روحی قابل توجه است .

مناسب ترین تفاوت سنی در ازدواج

مناسب ترین تفاوت سنی در ازدواج از جهت حفظ نشاط و طراوت زندگی اهمیت دارد . ممکن است دو نفر با بیشترین فاصله سنی در ازدواج احساس خوشبختی کنند . بعد از مدتی به لحاظ رابطه زناشویی ممکن است دچار دلزدگی شوند . نیازهای جنسی که دارند برآورده نشود و آنها احساس سرخوردگی کنند . در زندگی زوجینی که در آن زن از مرد بزرگتر است تفاوت سنی در ازدواج از نظر روانشناسان ممکن است باعث خیانت شود .  مناسب ترین تفاوت سنی در ازدواج ممکن است از آنچه مشاوره ازدواج می گوید کمی بیشتر یا کمتر باشد . آنچه اهمیت دارد این است که در کنار ملاک های مهم برای ازدواج موفق فاصله سنی مناسب هم در نظر گرفته شود . بهترین تفاوت سنی در ازدواج موفق برای این اهمیت دارد که اختلاف نظر بین زن و شوهر را کمتر می کند .

مشکلات فاصله سنی زیاد

بهترین تفاوت سنی در ازدواج را از حدود یک تا پنج سال در نظر میگیرند . در این فاصله سنی بخاطر رفاقت و دوستی که بین زن و مرد بوجود می آید مشکلات زندگی با کمترین اثر حل و فصل میشود . در فاصله سنی زیاد که معمولا از هشت تا ده سال به بالا در نظر گرفته می شود زوجی که بزرگتر است بجای وظیفه همسری نقش والد را میگیرد . تفاوت فاصله در ازدواج از نظر روانشناسان باعث میشود زوج بزرگ تر  به خاطر تجربه بیشتر مدام زوج دیگر را نصیحت کند . این کنترل بیش از حد بعد از مدتی باعث احساس کسالت و ناتوانی در زوج کوچکتر میشود . نقش خانواده و رضایت آنها هم در فاصله  سنی در ازدواج اهمیت زیادی دارد زیرا اگر راضی نباشند بعد از ازدواج می توانند مشکلات زیادی را در رابطه زناشویی زوج بوجود بیاورند.

نقش فاصله سنی کم در رابطه زوج

بهترین تفاوت سنی در ازدواج زمانیست که دختر و پسر در یک دهه سنی باشند . اما  مناسب ترین تفاوت سنی در ازدواج افرادی که به لحاظ بلوغ هیجانی با هم تفاوت دارند اینست که فاصله بیشتری داشته باشند . بلوغ هیجانی در افرادی که به لحاظ سنی هم سن یا نزدیک به هم هستند ممکن است مشکل ساز شود . رشد هیجانی از جهت اینکه توانایی هایی را در فرد ایجاد میکند مهم است  . بهترین تفاوت سنی در ازدواج  اینست که سن زوج نزدیک به هم باشد . زیرا در فاصله کم دو نفر برای جلب رضایت هم احتیاج به امتیاز دهی به هم ندارند . در زوجهایی که فاصله سنی زیادی با هم دارند همیشه زوج بزرگتر مجبور است برای جلب رضایت زوج کوچکتر کارهایی را خلاف میلش انجام دهد .

مناسب ترین تفاوت سنی در ازدواج

نقش بلوغ فکری در تفاوت سنی

بهترین تفاوت سنی در ازدواج موفق از جهت بلوغ فکری دارای اهمیت است . اینکه تفاوت سنی در ازدواج 3 تا 5 سال باشد ضامن خوشبختی نیست . مشاوره خانواده معتقد است آنچه ازدواج موفق را رقم میزند رسیدن به بلوغ فکری است . زندگی زوج های جوان با اختلاف سنی زمانی به بن بست  نمیرسید که هر دو از بلوغ فکری  برخوردار باشند . تفاوت سنی در ازدواج از نظر روانشناسان حتی در شرایطی که زن از مرد بزرگتر باشد آنجایی به سمت شکست می رود که زن به توانایی حل این موضوع برای خودش نرسیده باشد . زمانیکه زن قبل از ازدواج به بلوغ فکری نرسیده باشد که فاصله سنی در ازدواج را بپذیرد هر لحظه امکان دارد این مسئله روی زندگی آنها اثر بگذارد . بهترین فاصله سنی در ازدواج  اگر همراه بلوغ فکری نباشد به شکست می انجامد.

مشکلات بزرگ تر بودن زن

بطور طبیعی بهترین تفاوت سنی در ازدواج این است که مرد از زن بزرگ تر باشد .  زمانیکه زن از مرد بزگ تر است زن زودتر به رسش عقلی میرسد این باعث میشود مسئولیتی بیشتر از توانش را بپذیرد . قبول مسئولیت خارج از توان باعث بروز مشاجره میشود . اگر به مناسب ترین فاصله سنی در ازدواج توجه نشود و زن از مرد بزرگتر باشد این موضوع به مرور زمان باعث شک و سوظن در زن میشود . شک و تردید از جهت خیانت به همسر اهمیت دارد . وقتی زن از مرد بزرگتر باشد برای حفظ همسرش توجه زیاد و وابستگی پیدا می کند . وابستگی زیاد زن به مرد باعث بوجود آمدن مشکلاتی در طول زندگی میشود . بهترین فاصله سنی در ازدواج در کنار بلوغ جسمی و عقلی صمیمیت ، همدلی ، عشق و ازدواج موفق را به همراه دارد .

اهمیت فاصله سنی در ازدواج

مناسب ترین تفاوت سنی در ازدواج علاوه بر تاثیر در ظاهر افراد در زندگی اجتماعی آنها هم موثر است . به تاثیر بهترین تفاوت سنی در ازدواج موفق در مشاوره قبل از ازدواج خیلی اشاره میشود . ازدواج موفق موثرترین کلید رشد یک فرد است . تفاوت سنی مناسب باعث میشود همسران نسبت به هم درک مناسبی داشته باشند . اگر در زندگی مشکلی برایشان پیش آمد با هم فکری مسائل را حل کنند . توجه به تفاوت سنی در ازدواج از نظر روانشناسان  یعنی اینکه قدم اول برای داشتن یک ازدواج موفق را درست برداشته اید . اهمیت دادن به تفاوت سنی در ازدواج یعنی پایه یک زندگی از اول درست چیده شده باشد . داشتن همسر مسن تر شاید به لحاظ مادی خیالتان را از دغدغه مالی راحت کند اما شور و اشتیاق یک زندگی شاد را از شما خواهد گرفت .

چرا فاصله سنی از معیارهای داشتن یک ازدواج موفق است ؟

اینکه مشاوره ازدواج به تفاوت سن در ازدواج اهمیت میدهد فقط از جهت تفاوت فکری نیست . رسیدن به هدف هایی که برای آن تلاش کرده ایم از بزرگ ترین آرزوهای انسان است . تفاوت سن باعث تفاوت در مقصد و هدف میشود . وقتی دو نفر با فاصله سنی نامناسب با هم ازدواج کنند هدف مشترکی ندارند . فاصله سن در ازدواج از نظر روانشناسان  باعث میشود زوجین برای حفظ آرامش زندگی از اهداف خود بگذرند . و روزی که به دست آورد های خود نگاه کنند ببینند چقدر از مسیری که میخواستند به آن برسند فاصله دارند . زیاد بودن تفاوت سن در ازدواج روزی به انسان احساس کسالت و نا امیدی میدهد . لازمه داشتن ازدواج موفق این است که فرد به هدف های خود برسد نه اینکه از آن دور شود.

نقش مشاوره خانواده در ازدواج موفق با تفاوت سنی چیست؟

به گفته مشاوره خانواده بهترین تفاوت سن در ازدواج موفق فاصله 3 تا 5 سال است . اگر به هر دلیلی ازدواجی با فاصله سنی زیاد یا فاصله سنی معکوس پیش بیاید مشاوره ازدواج  برای جلوگیری از شکست این ازدواج راه کارهایی را برای زوج در نظر بگیرد . مشاور ابتدا زوج را آماده پذیرش و حل این مسئله میکند . به پذیرش رسیدن در مورد این نکته باعث میشود دیگر زوجین از حرفها و نگاه دیگران ناراحت نشوند . دوم مشاور مانع از این شود که زوج بزرگتر به زوج کوچکتر وابسته شود تا این وابستگی دردسر ساز نشود . سوم مشاوره خانواده به آنها کمک کند تا از اهداف خود بخاطر دیگری نگذرند تا احساس عدم رضایت و سرخوردگی در زوج بوجود نیاید .

 اهمیت فاصله سنی در ازدواج

سوالات متداول

تفاوت سن در ازدواج چه تاثیری بر درک مشترک زوجین دارد ؟

تفاوت سن در ازدواج زمینه ساز داشتن یک ازدواج موفق است . ازدواج موفق از درک متقابل و همراهی زوج می آید . در نتیجه تفاوت سن باید معقول باشد تا زوج درک درست و خوبی داشته باشند .

بهترین تفاوت سن در ازدواج چیست ؟

بهترین تفاوت سن اینست که هر دو در یک دهه سنی باشند . وقتی در فاصله سنی مناسب باشند یعنی به لحاظ فرهنگی و تربیتی در یک جامعه رشد کرده اند .

بهترین فاصله سنی در ازدواج از نظر روانشناسان چیست ؟

بهترین فاصله سنی بین 3 تا 5 سال است . زیرا در این بازه سنی از رشد و بلوغ جسمی و جنسی نزدیکی برخوردارند . که این نزدیکی باعث موفقیت در زندگی میشود .

مناسب ترین تفاوت سنی در ازدواج چیست ؟

مناسب ترین فاصله سنی در ازدواج یعنی مناسب ترین فاصله از لحاظ عقلی . دختر از پسر زودتر به بلوغ میرسد پس رشد هیجانی و عاطفی دختر باید در فاصله مناسبی از پسر باشد تا مشکلی پیش نیاید .

فاصله سنی در ازدواج از چند سال به بالا خوب نیست ؟

فاصله سنی از 7 یا 8 سال به بالا درست نیست . زیرا فاصله سنی زیاد باعث عدم هماهنگی و درک مطلب میشود . عدم تناسب فکری و هیجانی مانع رسیدن به ازدواجی همراه با احساس رضایت میشود .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره روانشناسی و خانواده خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره آنلاین قبل از ازدواج به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع :روانشناسی زنان 





:: بازدید از این مطلب : 211
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 16 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: